torsdag 17 april 2008

Lotta

Jag bråkade med cp-Lotta och tycker verkligen synd om alma som måste ha henne som lärare, hon är helt sjuk. Det började med att Alma kom upp på matten från specen och visade ett litet häfte som Lotta kommit på att hon skulle göra. Det stog grejjer som "klockan är 16.4o, vad är den om en timme?" Spec är ju till för att man ska kunna få den matematik hjälp man behöver för att nå G, inte plugga på klockan som man uppenbarligen redan kan. Vi gick ner till specen och alma gick in och berättade det hon tyckte, att hon kunde det här och att hon ville plugga på det hon behöver.
Lotta säger då," Alma, alma lyssna på fröken. "

VAFAN? "Lyssna på fröken?" Fy faan vad det är nedvärderande att höra, som om man gick i tvåan. Sen sa hon ännu mer dumma grejjer och jag gick in och sa väldigt lugnt att "jag råkade höra vad ni pratade om och...." Hon ba "VAD HAR DU MED DET HÄR O GÖRA! UT HÄRIFRÅN! UUT! Och så PUTTAR hon ut mig, jag säger rör mig inte, men hon puttar vidare och smäller igen dörren efter sig.

Jag blir arg, pratar med både Maria och Anna (andra vanliga lärare), de håller helt med om att det inte är okej och jag går senare ner dit igen och väntar på att de ska sluta. När alla gått ut går jag in, ber om att få prata med henne och hon säger att ja, det är okej, hon har lite tid.
Våran konversation blev:

Jag: Jag anser att de borde få den matematikhjälp de behöver
Lotta (avbryter) ja ok fine. gå kan du gå och prata med Pär. Jag har inte tid med det här. Jag har inte tid med det här serru.
Jag: Men du hade ju det sa du..?
Lotta: Ja men inte med den här typen av disskution, det beror ju på vad du vill ha för disskution. Så varsegod att gå härifrån.
Jag: Nej men jag vill bara prata lite.
Lotta: Ja men jag vill inte höra!
Jag: Men varför inte?
Lotta: Därför att jag har inte tid säger jag.
Jag: Men du hade ju tid från början?
Lotta: Ja men det beror ju på vad saken gäller, det HÄR har jag inte tid för. Och det kan jag bestämma. Fattar du? Jag är vuxen och jag är lärare här på skolan jag kan säga till dig såhär gå här ifrån. Ja gör det.
Jag: Men uppenbarligen så verkar du ju inte vara kapabel för läraryrket
Lotta: Nej ok amen du, du får ha vilken åsikt du vill gå här ifrån säger jag.
Jag: Har du ens läst betygskriterierna för matematik årskurs nio?
Lotta: Ja lilla gumman det har jag.
Jag: Jag uppskattar om du inte kallar mig lilla gumman då du inte ens känner mig.
Lotta: Du, du känner inte mig heller.
Jag: Nej men för det kallar inte jag dig gamla gumman eller nått.
Lotta: A du kan gärna göra det.
Jag: Nej, men kan inte du prata mig som en vuxen människa?
(Lotta smäller igen dörren och jag öppnar den igen)
Lotta: MEN KAN DU GÅ HÄRIFRÅN? Jag vill inte ha dig i närheten.
Jag: Men kan du inte disskutera med mig om det ens?
Lotta: Jag har ingen anledning att diskutera det här.
Jag: Efter som Alma inte uppnår G så har vi en ganska bra anledning att diskutera.
Lotta: Men lilla gumman det här har du inte med att göra. Jag tänker inte föra den här diskutionen med dig.
Jag: Nej ok. Men kan du föra den med Pär då?
Lotta (skrattar till) ja. (och smäller igen dörren igen.)

CP.

Inga kommentarer: