söndag 23 mars 2008

Turiiister



Började jobba 12 idag, men eftersom det är påsk så stängde vi 16!! De fyra timmar vi hade öppet var däremot riktigt påfrestande, vi satt inte en minut! Det var kö ut till dörren och 90% av våra kunder var turister. Jag avskyr turister. Visst om det kommer mycket folk på en gång, kan de svenska eller kan uttrycka sig i engelska så går det fort och bra. Man vill ju bara "bränna av" kön så ort som möjligt så de får sin mat snabbt. Men är det som sagt turister blir ALLT kaos. De står för det första i typ två timmar och ska bestämma sig allihopa, och de kommer i en hel klunga samtidigt, minst 15 pers iallafall så det blir ett riktigt tjatter. Sen ska de då beställa grillrätter hela högen vilket gör det hela mycket krångligare.
Det innebär att jag måste:

* försäkra mig om att det är just kycklingfilé dom vill ha
* fråga om de vill ha ris, pommes eller bulgur till den
* berätta att de tar ungefär tio minuter en kvart innan den blir klar
(då blir dom veliga, beställer något annat, jag slänger lappen med beställningen. Sen ångrar dom sig, vill ha kycklingfilén trots allt och jag får skriva en ny lapp.)
* ge dom ett nummer och förklara dettas funktion
* säga priset
* upprepa priset
* ropa på micho och be honom servera en öl som dom kommit på i sista minuten att de vill ha
* vänta på att de ska räkna pengarna (medans tolken står brevid)
* ta emot pengarna
* ge växel, tacka
* be dom att gå och sätta sig, jag berättade ju hur nummerfunktionen gick till
* dö

Detta tar låång tid och då räknar jag på ca två personer. Detta går jag igenom sju gånger alltså i snitt för varje gång en turistgrupp kommer in. Är det asiater vill de väldigt gärna ta kort på allt också. (inget illa menat sara) Men dom är ju sååå välkomna, men det underlättar om de kan prata engelska.

Så det har varit en jobbig kort-dag idag.

Men efteråt var det häärligt, Micho bjöd mig, Michelin, hans fru Mirna och han urgulliga lilla tvååriga son Johannes på middag på Santorini. Jag åt "sovlaki" och det var sjukt gott. Hade inte ätit sen typ halv nio på morgonen och nu var klockan halv fem, så jag var riktigt hungrig.

Sen åkte jag hem med 18.40 bussen istället för att träffa Petra (förlåt haha<3) och jag är hemma fortfarande, helt utslagen. Har en ordentlig huvudvärk, hoppas det går över tills imorn då det är ANDREAS OCH MIN 2 ÅRSDAG!!!!<3<3<3<3

Längtar längtar

Nej nu ska jag sova
natti på er

Inga kommentarer: