söndag 30 november 2008

Glad första advent! (eller vad säger man?)

Jag går ner, nyvaken, till köket och tänker på att det är första advent, det är snart är jul.
Jag går runt och tänker att jag ska nog göra en "jul frukost" med pepparkakor, lussebullar och glögg."

Men så plötsligt avbryts mina tankar av ett jävla kraffsande.

Jag lyssnar noga och hör att det kommer från diskbänken. Tyst.. Och så kraffsar det igen! Och igen! Jag tänker att det måste vara en mus och jag ringer till mamma:

"Hej, hur mår du?"
"Jo jag mår bra gumman själv då?"
"Jag mår bra. Du jag tror vi har en mus inne.."
" Ah jag vet- vi har satt en musfälla vid diskbänken."

Sen lägger vi på, men jag kan inte sluta tänka på det där.
Det måste ju vara så att den där stackars musen sitter fastklämd.
Och nu försöker krafsa sig ut. Men det går inte. Den försöker igen. Men det är hopplöst, den ligger för döden.

Jag tänker mig att det ser ut som den här bilden.


Och allt bara för att få sig en liten ostbit såhär till första advent.

Livet är allt orättvist.

Inga kommentarer: